Terror Universal
E mail Nombre

Seccion: Artículos (Lecturas: 8363)
Fecha de publicación: Diciembre de 2019

Memorias de un Monster Kid

En 1948 Universal canceló su ciclo de monstruos clásicos. Pero a partir de ese momento, varias generaciones de niños crecieron teniendo a Drácula, Frankenstein, el hombre lobo y demás colegas de sustos como íconos del fantástico. Uno de estos "Monster Kid" fue George Chastain que al elegir su vocación pudo devolver a los monstruos clásicos todo aquello que estos habían brindado a través del cine, la TV y las revistas especializadas.

Página 1Página 2Página 3 • Página 4 •

George Chastain



Registro de marcas

Bookmark and Share

English version

An acrylic painting I did in the early 70s; produced and sold as a poster by legendary comic artist JIM STERANKO's Supergraphics and Dynacom.

Más y más convenciones

Antes que el ordenador proveyera una gama de herramientas nuevas, yo trabajaba de la manera tradicional, con lapices, bolígrafo a tinta, pincel y pinturas. Desde los años '70 me había estado dedicando a pintar parodias animales de posteres de cine de la época de la Depresión, como "Drakula", "The Maltese Mallard", "The Bride of Frankenswine" y portadas de revistas pulp como "Doc Sausage", "The Waddler," "Thrilling Gander Stories" y "The Scavenger", vendiendo bastantes copias en convenciones y consiguiendo comisiones a la par.

"The Bride of Frankenswine", comisionada originalmente en los años '70

PULPCON: Desde sus comienzos a fines de los años '80, asistí durante varios años a la convención anual PULPCON (especializada en coleccionistas de revistas pulp), exponiendo pinturas y recibiendo comisiones para otras. Mi amigo Richard Greene me presentó al fallecido "rey de los libros de bolsillo", MICHAEL AVALLONE, con quien produjimos dos libritos que Mike escribió, yo ilustré y Rich diagramó e imprimió a razón de 100 ejemplares por tirada, firmado por los tres. Hice la ilustración a color para la portada y las interiores a blanco y negro para "K-9 and His Bowser Aces" (Pulpcon, 1990) y "Wild and Wooly Mammoth Detective" (Pulpcon, 1991), inspiradas en personajes animales que imaginé y que Mike llevó a la vida como solo un escritor pulp sabe hacerlo. Permanecimos muy buenos amigos con Mike, estando conectados por teléfono o por carta a lo largo de los años. Mike Avallone fue Invitado de Honor en la Pulpcon de 1995, unos años antes de su fallecimiento. Fue un honor bien merecido para él.

Portadas y dibujos B&N para dos parodias que escribió Mike Avallone, ilustrados por mí, y que Rich Greene publicó para su venta en convenciones

Para la subasta de la Pulpcon de 1993, hice una pintura de gran tamaño y seria (no paródica) de DOC SAVAGE titulada "La Octava Maravilla" en conmemoración del 60º aniversario de dos grandes clásicos de aventuras de la época de la Depresión, Doc Savage y KING KONG. Quedé estupefacto y muy feliz cuando se vendió por mucho más de lo que salió cualquier otra pintura que hiciera antes.

La octava maravilla, pintura de portada de Doc Savage vs King Kong hecha para subastar en la Pulpcon

FANEX: Uno de los vendedores de libros que Jeanne conoció en la tienda Pinocchio fue otro viejo fan del cine, que nos contó acerca de Fanex, una convención de horror, ciencia ficción y fantasía que se celebraba en Baltimore, Maryland, que no quedaba muy lejos de Morgantown. Jeanne y yo comenzamos a asistir a este evento anual a partir de 1989 y realmente nos abrió un mundo nuevo, conociendo a otros "monster kids" y a un montón de fantásticos invitados que venían para dar charlas acerca de sus carreras, presentar sus películas y firmar fotografías para los fans (lo cual fue gratuito en Fanex durante muchos años). En 1988 comencé a coleccionar autógrafos cuando falleció JOHN CARRADINE y me arrepentí de nunca haberle escrito una carta. Al comenzar a asistir a Fanex mi colección de autógrafos aumentó formidablemente, empezando también a escribir a otras figuras que no habían asistido. Me arrepiento, hoy en día, por haber hecho ninguna pintura específica para Fanex; fue un evento increíble y habría sido todo un honor.

Programa teatral de John Carradine y una foto autografiada que gané en una subasta de Ebay de un actor que trabajó con él en una puesta estival de repertorio.

Una muy especial persona, actor y director que conocí en Fanex y que luego reencontré en muchos otros eventos, fue CONRAD BROOKS, actor de la compañía de Ed Wood. Connie también vivía en West Virginia y rápidamente nos hicimos buenos amigos, charlando al teléfono hasta tarde durante muchos años, usualmente acerca de los buenos viejos tiempos en Hollywood, nuestras películas favoritas y sus últimos proyectos cinematográficos. Hice ilustraciones para algunos de sus films incluyendo portadas para videotapes y posters de películas como JAN-GEL: THE BEAST FROM THE EAST y la producción independiente LAMP OF CONSCIENCE, uno de sus últimos films. A veces hacíamos intercambios: yo le enviaba sus películas favoritas en VHS y DVD (la mayoría westerns de clase B y seriales) y él generosamente me mandaba sus últimas películas y a veces fotografías autografiadas para mí de otros actores que conocía o de otros invitados en eventos a los que yo no podía asistir. Cuando hice posters imaginarios de películas de Ed Wood que se planificaron o proyectaron pero nunca se realizaron, incluí en todas a Connie en los repartos debido a que Ed definitivamente lo habría incorporado a los elencos. Hice dos diseños de lobby cards que Connie habría podido ofrecer en sus presentaciones: uno de un doble programa de películas de los Bowery Boys en que actuó (CLIPPED WINGS y JALOPY), y otro para THE MAD MAGICIAN, utilizando una captura de pantalla del film en que claramente se lo ve como joven estudiante detrás de Vincent Price. Lamento no haberlos concluído antes de que él falleciera, pero creo que me imaginaba que viviría por siempre debido a que cada vez que lo veía estaba tan feliz y tan lleno de vida.

Junto a mi amigo Conrad Brooks, con las cajas de video que diseñé para dos de sus películas que serían best sellers en Alpha Video.

FAMOUS MONSTERS: A principios de 1993 comencé a ver grandes publicidades en revistas de monstruos acerca de una tal "THE MONSTER FAN EVENT OF A LIFETIME! Forrest J Ackerman's 35th Anniversary FAMOUS MONSTERS OF FILMLAND Horror, Sci-Fi & Fantasy World Convention" (FMCON), programada para los días 28 a 30 de mayo en Arlington, Virginia. Era una estupenda noticia para mí, ya que Forry Ackerman había sido una gran influencia desde mi niñez, por más que su creación FAMOUS MONSTERS se había dejado de publicar hacía unos diez años. La lista de invitados era alucinante y Arlington no quedaba muy lejos desde mi hogar. El aviso mencionaba un libro de Forry dedicado al 35º aniversario de FM que resultó ser el revival de mi revista favorita de todos los tiempos, FAMOUS MONSTERS. De inmediato reservé hotel y compré mis entradas, concordando con dos amigos y Monster Kid para asistir a la que se perfilaba como la convención más grande de todos los tiempos... y realmente resultó ser memorable. Recolecté más fotos autografiadas en esta FMCON que en todos los anteriores eventos a los que había podido asistir y conseguí que la mayoría de las celebridades firmaran mi ejemplar de FM #200.

Algunos de los autógrafos recolectados en la FMCON'93: Carrol Borland, John Agar, Ray Harryhausen, Robert Bloch (firmado luego por Janet Leigh), los hijos de Dwight Frye y Bela Lugosi, Gloria Stuart y dos antiguos pulps firmados por Ray Bradbury y el ilustrador Frank Kelly Freas; la FM #200 en el centro, está firmada por la mayoría de los invitados.

SHAMELESS PUNSTERS: Había visto a 4S J Ackerman en varias ocasiones anteriores (era invitado habitual en Fanex), pero para la FMCON estaba decidido a impresionarlo haciéndole una pintura para obsequiarle en el evento. Combiné dos de las muchas cosas que me parecían memorables de mi revista favorita —los juegos de palabras de Ackerman y las portadas de Basil Gogos— y pinté una portada paródica al estilo FM titulada SHAMELESS PUNSTER AND FILM FAN, con una cabeza flotante de Forry (según el estilo inicial de Gogos) y titulares llenos de bromas. La terminé en tiempo y forma y, habiendo encontrado un momento tranquilo en ese vertiginoso fin de semana, me di el gusto de presentársela a Forry. Tal y como cientos de otros Monster Kid, le expresé que él había sido parte importante de mi niñez y me respondió: "¡Me has hecho el día!" En la convención el finado artista, editor e historiador de la cultura popular GREG THEAKSTON presentó el primer número de una nueva revista titulada "Forrest J Ackerman presents WONDERAMA"—una excelente excusa para presentar el material vinculado con la fantasía y la ciencia ficción que era parte del archivo de Forry pero apuntado a un público lector más adulto, sin ninguna de las restricciones de aquella revista. Cuando Greg vio la pintura, me dijo que la usaría para la contratapa del segundo número de WONDERAMA... ¡lo que hizo mi día! Lamentablemente y a pesar de su magnífico contenido y hermoso diseño, como el primer número no se vendió bien, nunca hubo un segundo.

Pintura que le hice a Forry Ackerman para la FMCON de 1993

CHILLER THEATRE: KEVIN CLEMENT es un laborioso Monster Kid que ha estado trabajando duro para crear una gran show anual en New Jersey llamada Chiller Theatre desde principios de los años '90 (cuando se inició se llamó HORROR-THON '90). Es un largo camino desde mi hogar de manera que solo pude asistir en contadas ocasiones pero como la nómina de invitados y paneles siempre son asombrosas, usualmente disfruto cada fin de semana que pude pasar en la Chiller. Encontré a Kevin en otros shows a lo largo de los años, y en una ocasión me comisionó para diseñar un poster especial para la Chiller Theatre en su 13º aniversario, para Halloween de 2003. Debatimos varias ideas para el poster y dado que el número principal de cada año era un recital de rock para el sábado a la noche, con la banda de Kevin "The Dead Elvi" así como otros grupos y músicos (incluyendo varios rockeros famosos que iban al show como invitados o fans), hice una parodia del famoso álbum de los Beatles SGT. PEPPER'S LONELY HEARTS CLUB BAND, sustituyendo a las figuras de la portada original del disco por los más de un centenar de invitados en las previas ediciones de la Chiller. Me tomó casi un mes de trabajo para completar el poster y llegué a imprimir varias copias que entregué en persona cuando asistí al show ese año. Kevin quedó muy complacido con el diseño y me mostró su aprecio abonando muy generosamente por ese trabajo, ¡qué gran tipo!

Mi poster para el show de Halloween de 2003, por el 13º aniversario del Chiller Theatre.

El indiscutido rey de los anfitriones televisivos del horror, el gran y único ZACHERLE (John Zacherle), era invitado habitual de la Chiller desde sus comienzos. Mi poster para el 13º aniversario fue también como tributo a su cumpleaños nro. 85, que celebró en ese mismo fin de semana de Halloween de 2003. Un año antes de su fallecimiento, Zach vestiría su tradicional indumentaria para presentar a The Dead Elvi y a un supergrupo de músicos invitados en una espectacular versión de sus famosos temas de los cincuenta "Dinner with Drac" y "Monster Mash".

Impresión para un imaginario model kit del anfitrión televisivo de horror Zacherley. Hice la ilustración y arte y David Vaughn (morbidmonster.com) completó los detalles de armado de la caja. También hice de estas cajas para Chilly Billy Cardille y Elvira, y presenté los prototipos a los tres en persona!

Otro de los artistas habituales en los conciertos de la Chiller fue el multifacético músico MIKE GILKS, cuyos hilarantes temas eran de mis favoritos, especialmente los que compuso y produjo para el CD de Zach "Dead Man's Ball", publicado en 1995. A Mike le gustaron mis ilustraciones así como a mí me gustaban sus temas, así que me encargó diseñar el arte del siguiente CD de Zach, "Interment for Two". Mike había escrito un set completo de canciones fantasmagóricas con arreglos compuestos y ejecutados por el propio Mike. Zach sugirió una gran idea para la imagen de portada y yo hice el diseño, sobrecubierta e insertos, incluyendo un poster de 11 x 17 pulgadas para publicitar su lanzamiento. Me puse muy contento cuando Zach e "Interment for Two" ganó un premio Rondo Hatton como mejor CD del año 2006, y siempre me enorgulleció haber contribuido a ese fabuloso proyecto como tributo al legendario Zacherley.

Diseños para el CD de Zacherley "Interment for Two".

CLASSIC MOVIE MONSTER CON: En 2008, un ambicioso productor me contrató como artista oficial para la Classic Movie Monster Con que planificó celebrar en Kingsport, Tennessee, con la temática "Recordando a Boris Karloff" para la que convocó a una deslumbrante nómina de invitados y reservó un lujoso centro de convenciones. Hubo una agresiva campaña publicitaria en televisión y radio, periódicos y artículos en revistas, promociones en locales comerciales y avisos a página completa en publicaciones de alcance nacional. Pero las cosas comenzaron a zozobrar cuando algunos de los invitados principales comenzaron a caerse debido al temor de que las promesas que les habían hecho no fueran cumplidas a causa de un financiamiento insuficiente; esto atemorizó al resto de los invitados, que también se echaron atrás. El show se hizo con un pequeño pero importante grupo de invitados, como SARA KARLOFF y DONNIE DUNAGAN (que se encontrarían por primera vez), el fallecido imitador de Lugosi MICHAEL "Ygor" THOMAS, el anfitrió televisivo ORMON GRIMSBY & BARON VON WOLFSTEIN, el gran FELIX "Tío Cosa " SILLA y otros. A pesar de la publicidad, hubo poca asistencia de público y el productor perdió dinero. Pero justamente al no estar todo abarrotado de gente, la pasé a lo grande, el clima fue informal y amigable y pude charlar bastante con los invitados. Di lo mejor de mí para todos los diseños que hice para el show y aun estoy orgulloso con los resultados.

Dos de las piezas promocionales que diseñé para la Classic Movie Monster Con de 2008: un banner superior y una antigua foto de Boris Karloff, retocadas para evocar su memoria en la agenda de eventos.

¡Llega la Monster Bash!

Cuando estuvimos en State College, Pennsylvania, la mayor parte de mi vida social se centraba en las tiendas de comics locales, donde conocí a un montón de jóvenes fans y aspirantes a artistas. Años más tarde asistí a una pequeña reunión de coleccionistas de cine en Pittsburgh, donde un joven vendedor que tenía una mesa me saludó como si fuéramos viejos amigos. RON ADAMS había crecido tanto desde la última vez que lo vi que al principio no lo reconocí, pero al poco tiempo renovamos nuestra amistad y nos mantuvimos en contacto después de aquella reunión. Por aquella época se dedicaba a vender por correo grabaciones de películas antiguas de horror en VHS; a los pocos meses me contó su intención de convocar una convención de cine de horror tan buena o mejor que cualquier otra que hubiera asistido. Me encantaron sus ideas para una convención que bautizó MONSTER BASH, y le ofrecí mis servicios ad honorem para darle una mano cuando comenzara el trabajo. Para la primera Monster Bash, en julio de 1997, pinté un Frankenstein, un Drácula y un Hombre Lobo luchando entre sí que se utilizó como logo del show en los programas de mano y volantes así como en los avisos publicitarios para revistas y banners para la web. También dibujé imágenes de "cabezas flotantes" de monstruos que Ron amplió a proporciones gigantescas para letreros y marquesinas tanto interiores como al aire libre. Ya había aprendido a crear páginas web en WVNET, así que me fue sencillo diseñar y administrar la web de Monster Bash durante los primeros años; Ron usó básicamente el mismo diseño cuando lanzó su página web Creepy Classics.

Poster y programa que diseñé para la primera Monster Bash, y las monstruosas "cabezas flotantes" usadas para los banners

MONSTERMAD MEMORIES: En el centro informático aprendí un montón acerca de impresión y diagramación, así que para la época de la primera Monster Bash, por fin, cumplí un sueño que tenía desde mis primeros años de adolescencia. Con una gran ayuda de mis hermanos Monster Kid Bobb Cotter, Paul Riggie y el Hombre InBashible, Ron Adams, edité y publiqué el único número de un fanzine dedicado al cine de horror clásico titulado MONSTERMAD. El título era homenaje a dos de las más importantes influencias en mis ilustraciones durante mis años de formación: la impronta visual y humorística de los primeros números de FAMOUS MONSTERS OF FILMLAND y las revistas MAD. El primer número de MAD (que fue comic book hasta su número 24) traía el subtítulo "Humor en una vena yugular"; "MonsterMad" invertía ese motivo en la página de contenidos: "Horror en una vena jocosa". Los colaboradores trabajaron duro para llegar con sus aportes a tiempo para la primera Bash y tuvo una muy buena recepción, ya que traía un montón de información acerca de la convención, incluyendo entrevistas con los invitados más importantes. Originalmente fue publicitada como "la revista oficial de la Monster Bash", y aún así se ofrece en la web de Ron Adams, Creepy Classics, como precursora de su propia revista MONSTER BASH. Obsequiamos un ejemplar a Forry Ackerman y le gustó tanto que compró 20 ejemplares más para regalar a sus amigos.

Único número de MONSTERMAD que se lanzó en la primera Bash, y portada que hice para la revista MONSTER MASH (la pintura de Price quedó inédita).

Antes de la siguiente Bash, pude acceder a la nueva tecnología de impresión a todo color que me permitía imprimir posters o láminas con lo cual pude diseñar e imprimir dos versiones del poster vertical de 11 x 17 para la Monster Bash de 1998. Como RAY HARRYHAUSEN era el invitado de honor, hice una pinture en blanco y negro con algunos de sus monstruos gigantes peleando entre sí y la usamos en la revista y en los banners de la web, volantes, programa de mano y uno de los posters de cartulina. Estos posters gustaron tanto al público que se hicieron souvernirs para que los invitados firmaran. Para la subsiguiente Bash, en 1999, hice una variación de aquel poster que se hizo habitual en los siguientes eventos: lobby card horizontal de 11x14 recortado del standard 11x17 de las impresoras digitales. Durante las siguientes ediciones de la Monster Bash, diseñé junto a otros artistas estos lobbycards en el estilo de los antiguos posters de 11x14 que se exhibían en los lobbies de los cine desde la época sillente. Para el vigésimo aniversario de la Monster Bash, en 2017, Ron Adams me encargó pintar una nueva versión de la ilustración que se utilizó como logo en 1997, agregando algunos monstruos y dándole el aspecto de un kit para armar. Ron lo usó para el diseño de los lobby cards, los avisos de la revista y gigantografías publicitarias de ese año y el poster ha sido utilizado en cada Bash desde aquella edición. Ron me dio la gran sorpresa de elegirme como uno de los ganadores del premio del premio Forry a la trayectoria, que consistía en una increíble estatuilla de Forrest J Ackerman como el monstruo de Frankenstein esculpida por el asombroso artista Daniel Horne. "Es la materia de la que están hechos los sueños".

Poster y lobbies que diseñé para Monster Bash.

Con una pequeña ayuda de mis amig-onstruos

Mi asociación con la Monster Bash, más comprometida que con cualquier otra convención de fans, fue especialmente gratificante. Finalmente pude ser amigo de la más importante figura que influenció mi infancia, FORREST J ACKERMAN, que asistió como invitado a la Monster Bash muchas veces hasta su fallecimiento. También conocí a otras personas maravillosas que fueron muy cercanos a Forry en sus últimos años: JEFFREY ROBERTS, TERRY PACE y JOE MOE, todos me convocaron para trabajar en proyectos vinculados con él en los que me sentí contento de participar como devolución de todo lo que él había hecho por mí. Jeff Roberts y Terry Pace eran miembros de la "Sagrada Trinidad" del círculo de amigos de Forry que vivían fuera de Los Angeles, un grupo de Ackólitos llamados BAT PACK: Jeff en el estado de New York, Terry en Alabama y Ann Hardin en South Carolina (nunca conocí a Ann pero sí trabajé con ella vía e-mail). Joe Moe era el cuidador de Forry y lo acompañaba en todos sus viajes, así que todo aquello que veía Forry, Joe estaba usualmente cerca. Los tres (Jeff, Terry y Joe) fueron mediadores de fantásticos proyectos que pude intervenir para Forry Ackerman (y a menudo con él) durante sus años crepusculares.

Gracias a Monster Bash, conocí y colaboré con muchos y maravillosos Monster Kids: Ron Adams, Forry Ackerman, Jeffrey Roberts, Terry & Anita Pace, Ray Bradbury (¡gracias a Terry!), Bob & Kathy Burns y muchos más!

JEFFREY ROBERTS: Conocí a "Jaffar" Roberts en la primera jornada de la primera Monster Bash en 1997 y de inmediato congeniamos cuando mencionó que había sido muy buen amigo del "Hermano" Theodore (Gottlieb), mi comediante favorito. Jaff pronto me convocó para diseñar la portada de una reedición limitada del CD de una muy rara grabación de un stand-up del Brother Theodore llamado "With a Tongue of Madness: Entertainment of Sinister and Disconcerting Humor," que se hizo en el Carnegie Hall en la medianoche del Halloween de 1959. También diseñé una postal y un prendedor para promocionar el CD.

Mi diseño de portada para "Brother Theodore's Wax Museum", reedición en CD de su rara performance en el Carnegie Hall para Halloween de 1959.

Jaff y "Ted" me regalaron una copia de un rarísimo disco long-play, "Coral Records Presents Theodore" (1959), y una fotografía autografiada de Theodore como el místico villano Hitomu en el serial de Republic THE BLACK WIDOW (La araña mortal-1947). Apuesto que nadie en el mundo tiene esos dos ítems (salvo Jaff, claro está). No es casual que Jeffrey Roberts aparezca como el 3er. miembro del programa de TV OFF BEAT CINEMA TV, "Theodore".

Mi diseño de portada para "Brother Theodore's Wax Museum", reedición en CD de su rara performance en el Carnegie Hall para Halloween de 1959.

En 2000, Jaff se metió con los preparativos para la celebración del 84º cumpleaños de Forry Ackerman (una gala anual con cientos de invitados) y me convocó para diseñar cientos de pines "4E@84—A Piece of Cake" (una porción de pastel). Para el siguiente cumpleaños, en noviembre de 2000, hice un set de pines "IT'S ALIVE@85—HAPPY BRRRTHDAY 4SJ" pero también asumí la desafiante tarea de diseñar, editar, ilustración, imprimir y enviar un libro a modo de programa de mano "IT'S ALIVE!@85", para repartirse entre los 300 invitados en el Friars Club de Beverly Hills, California. Logré concluir la misión (una especie de "Mini-FM" con tapa y contratapa color y 12 páginas interiores) y enviar las copias a la Ackermansion a tiempo para la celebración, trabajando a 2.500 millas de distancia con texto y material clásico escrito por Forry y enviado por e-mail, escaneos de magníficas fotos de sus archivos y también de mi propia colección, con sugerencias editoriales de Jeff Roberts. Aún me siento orgulloso de estre proyecto que fue lo más cercano que estuve de trabajar con Forry en un número de mi revista favorita aunque años después trabajé en varios números de la postrera reencarnación de FAMOUS MONSTERS OF FILMLAND de Phil Kim.

Tres pines de Forry Ackerman y la portada que diseñé para el programa de mano "Mini-FM" para su 85º cumpleaños.

Nunca pude visitar las Ackermansion(es) o asistir a alguno de los cumpleaños de Forry, a miles de millas en la Costa Oeste, pero la celebración del 2001 incluyó la presentación de la primera edición de 4E Awards, y fue un orgullo ser uno de los ganadores del galardón del Bat Pack "en apreciación por la sobresaliente contribución a la colección y buen pasar de nuestro común amigo y benefactor", firmado por Forrest J Ackerman.

Mi premio 4E y una fotografía de Forry y mía, frente a la pintura de "Shameless Punster" que le regalé, en un sector de la cocina de la 2da. mansión Ackermansion.

Jeff Roberts convocó a dos fabulosas actrices de la época clásica del cine de horror: ELENA VERDUGO (House of Frankenstein, The Frozen Ghost) e YVETTE VICKERS (Attack of the 50 Foot Woman, Attack of the Giant Leeches). Él viajó personalmente con ellas para asistirlas en sus mesas durante el evento y me invitó a diseñar posters especiales para que ellas pudieran vender autógrafos en las convenciones. Así que creé posters imaginarios basados en sus filmes más famosos: HOWLS OF THE WOLF MAN para Elena, y ATTACK OF THE 50 FOOT PINUP para Yvette. A ambas les encantaron y los usaron para autógrafos en todos sus eventos. En ambos casos hice esas ilustraciones por amor al arte pero me sentí más que recompensado por la cantidad de ítems que estas adorables damas me autografiaron y que Jeff, a lo largo de los años, me estuvo enviando, como impresiones autografiadas de los posters, un montón de fotografías autografiadas y un tesoro increíble que me sorprendió: una copia del número de julio de 1959 de PLAYBOY con la aparición de Yvette Vickers como "Conejita del Mes", firmada y dedicada en su desplegable central "Para George—Aquí te estoy mirando, Nene!"

Posters que diseñé para Elena Verdugo e Yvette Vickers, fotografías de ambas damas en convenciones y el poster central de Playboy autografiado por Yvette!

TERRY PACE: Cuando conocí a "TeePee" y su maravillosa esposa Anita en la Bash, Terry era el editor de Espectáculos del Times-Daily de Florence, Alabama, y era tan amigo de Forrest Ackerman y Ray Bradbury que bautizaron a su hijo como Forrest Bradbury Pace. El grupo Pillar of Fire de Terry se dedicaba a homenajear la obra de Bradbury y otros grandes del género, con obras en vivo, proyecciones, lecturas, charlas y otras actividades afines al horror y la ciencia ficción. Al poco tiempo de conocerlo, en mayo de 2000, Terry me convocó para diseñar el poster de su producción teatral "The World of Ray Bradbury", y me encantó poder seguir creando como artista oficial del grupo durante muchos años más, incluyendo posters, portadas para programas de mano, avisos y volantes para otras obras de Ray Bradbury, la adaptación de Orson Welles de "El cerebro de Donovan" de Curt Siodmak, su "Drácula" y otros eventos enfocados a Edgar Allan Poe, al actor Claude Rains, al actor/productor Norman Lloyd y las historias de "La dimensión desconocida" de George Clayton Johnson. Lloyd, Johnson, Jessica Rains (hija de Claude), Forry Ackerman, el historiador del género David J. Skal, los actores James Best y George Lindsey y muchas otras figuras asistieron o participaron de estos eventos, y usualmente engrosé mi colección con posters firmados o dedicados por todos los involucrados en los shows.

Algunos de los posters que diseñé para los eventos de Pillar of Fire.

JOE MOE: Joe estaba con Forry Ackerman en muchas de las convenciones que asistí y también era intermediario en algunos de los fantásticos proyectos con los que colaboré con él. Cada vez que me enteraba que Forry sería invitado a la Monster Bash, le hacía posters sorpresa dándole unas cuantas copias para que pudiera dar a sus amigos y autografiar para los fans en su mesa. El primero fue un poster paródico titulado "Fan of A Thousand Faces", en el que armé un elenco con muchos de los seudónimos que Forry utilizó en su extensa carrera. Unos años después diseñé otro poster llamado "Amazing Forrays", como tributo a Forry Ackerman (y la revista AMAZING STORIES que cambió su vida) y sus dos amigos de toda la vida, Ray Bradbury y Ray Harryhausen (los Rays de "Forrays"), todos combinados con la película que los tres amaron luego de verla en 1933, KING KONG. El poster muestra una escena imaginaria del film con ambos Ray en un biplano en el fondo de la escena, volando en torno al Empire State, donde Kong les ruge desafiante, teniendo en su garra a Forry Ackerman en vez de Fay Wray. Cuando Harryhausen vio el poster, según me contaron, dijo "¡[Forry] No es substituto aceptable!" (De hecho, habría puesto a Fay Wray en el poster si hubiera podido meter a los tres "chicos Ciencia Ficción" en ese biplano de dos plazas.) Sin embargo, Forry y Joe Moe realmente adoraron el poster, y Joe me encargó más copias para que pudiera autografiar luego de una charla que un mes más tarde tendrían que dar Forry y ambos Ray en la San Diego Comic-Con. "Mojo" me ofreció dos opciones: podría imprimir copias del poster del mismo tamaño (11x17 con márgenes de media pulgada en tres de los lados y un margen inferior más grande para permitir las firmas) o bien rediseñar la imagen para agrandarla y llenar todos los lados (sin márgenes), imprimirlas, refilarlas y mandarlas a la Ackermansion con gastos a expensas de Forry. Opté por la segunda opción y llegué a enviar los posters a tiempo para que los "Grandes de la Sci-Fi" pudieran autografiar en la Comic-Con. Habría querido estar allá, pero California está a 2.500 millas. Pero gracias a Terry Pace, tuve mi copia de mi versión original del poster firmada por Forry y ambos Ray.

Primera de dos versiones de este poster, firmado por los tres "muchachos de la ciencia ficción" en la imagen.

MO' JOE: Luego del fallecimiento de Forry, el 4 de diciembre de 2008, Joe Moe estuvo más que ocupado con proyectos creativos, por ejemplo columnas regulares para la actual reencarnación de FAMOUS MONSTERS OF FILMLAND, o bien servidor como editor para números especiales "retro" hechos con el estilo de las FM de las décadas del '70 y '80, pensados para ocupar las vacantes durante el lapso de diez números ausentes (#70-79) en la secuencia de numeración original de la revista cuando Ackerman era su editor. Durante un par de años Phil Kim, propietario de la marca registrada FAMOUS MONSTERS, me contrató para producir un montón de ilustraciones para esta nueva FM, desde simples cartoons para autoadhesivos, una colección de diseños para remeras monstruosas, ilustraciones para artículos, avisos y posters. Lo mejor de todo fue convocado para crear una versión actualizada del arte original que habían hecho para la revista dos de mis artistas de comic favoritos (y un legendario autor de comic book): la ilustración de JACK DAVIS para el "Fang Mail" (columna de correo de lectores), y la tira antitabaco de FRANK FRAZETTA (sobre surfistas, cuyo guion pertenecía al gran ARCHIE GOODWIN), que apareció en varias revistas de Warren en los años '60. Mis versiones fueron publicadas en 2011 en el primer número retro de FM, #70, con Joe Moe como editor.

Encabezado de la columna "Fang Mail" y tira cómica antitabaco que hice para los números "retro" de FAMOUS MONSTERS, inspirados en los dibujos originales de Jack Davis, y la tira dibujada por Frank Frazetta con guión de Archie Goodwin. Mi versión de la tira cómica fue de media página y tal y como el original, pero Phil Kim me sugirió ampliarla a página completa y así fue como se publicó.

ONE MOE TIME: Pensé que mi encabezado de Fang Mail sería utilizado solamente en los números retro pero apareció en todos los números por algún tiempo. M ás tarde, Joe Moe también utilizó la tira antitabaco (con monstruos adolescentes en vez de surfistas) en otra publicación. En 2009 Joe me había invitado a diseñar una máscara de cartulina de Forry Ackerman para usar como souvenir en un evento que sería el cumpleaños 93º póstumo de Forry ("el primer cumpleaños de Forry sin Forry"). Tenía la idea de imprimir las máscaras en un pliego grande a todo color y troquelarlas. Hice el diseño pero no pudimos resolverlo por problemas logísticos. Al final, una versión reducida de la máscara se publicó a página completa en THE ANNOTATED FAMOUS MONSTERS OF FILMLAND #1, una edición revisada y expandida de la publicación originalmente producida por Joe Moe y el artista Bill Chancellor como souvenir del cumpleaños 90º de Forry. Joe Moe fue editor asociado en la edición expandida y me encargó hacer un pequeño retrato que pudiera utilizar en el margen superior izquierdo de la portada: una ilustración de un espíritu "Eck" del primer film fantástico que Forry vio en su vida, la comedia silente de Will Rogers ONE GLORIOUS DAY (Un día glorioso-1922) que 4E vio cuando tenía cinco años. Hice esa imagen y se la envié a Joe, pero no pude resistir la tentación de enviarle otra imagen que hice como chiste: Forry con el aspecto de ese trasgo que originalmente atizó su imaginación, "Ack". Y ESA fue la imagen que Joe utilizó para su portada.

Máscara de Forry Ackerman y caricatura "Ack" publicadas en THE ANNOTATED FAMOUS MONSTERS OF FILMLAND ISSUE #1.

En 2011, cuando Phil Kim me ofreció mejorar mi contrato para producir una tira cómica de dos páginas para FAMOUS MONSTERS, falleció mi madre. Yo estuve con ella en South Carolina e invertí todo mi tiempo, atención y energía en mis responsabilidades familiares, con lo cual tuve que postergar esa propuesta. Cuando pude retomar mi arte, ya tuve un montón de nuevos compromisos y oportunidades.

Posteé este tributo a Forrest J Ackerman en el Classic Horror Film Board el día de su 92º cumpleaños, una semana antes de que falleciera. Es una parodia de ocho de los stickers publicitados en las páginas de FAMOUS MONSTERS, con una caricatura de Forry en cada una de ellas.

DISGRESIÓN #1: OTRA MUDANZA (DE REGRESO A PENNSYLVANIA): En 2008, a mitad de algunos de los proyectos mencionados, Jeanne y yo compramos una casa por primera vez en nuestros muchos años de matrimonio. Durante mi estadía en South Carolina para dar una mano a mi mamá, Jeanne se enamoró de un de hermoso bungalow en venta en un pueblo histórico de Pennsylvania, a tan solo una milla al norte de la línea Mason-Dixon y solo diez millas de donde habíamos vivido en Morgantown, West Virginia, desde 1979. La casa había sido construída a fines de los años '20 por un arquitecto llamado MERLE FRANKENBERRY (!), así que tuve que empezar a poner "Castillo Frankenberry" en la dirección postal para todos mis amigos Monster Kid.

El castillo Frankenberry en invierno.

DISGRESIÓN #2: EVOCANDO MEMORABLES MOMENTOS EN MORGANTOWN CON RICHARD WORDSWORTH: Vi al actor británico Richard Wordsworth en dos ocasiones en los años '80, cuando vino a Morgantown a visitar a un amigo del departamento de inglés de la Universidad de West Virginia. Era un maravilloso actor de cine, teatro y televisión que había trabajado en distinguidas compañías teatrales con Richard Burton, John Gielgud y Donald Wolfitt, luchó contra Jimmy Stewart en un film de Hitchcock, encarnó al Capitán Garfio en una puesta navideña de PETER PAN e hizo una gira como Fagin en el musical OLIVER! Y a todo esto era tataranieto del poeta William Wordsworth... pero, por supuesto, yo lo reconocía por su actuación en las películas de terror de la Hammer. Había sido el astronauta silente condenado por una infección alienígena en THE QUATERMASS XPERIMENT (Arg/Mex: Pánico mortal / Esp: El experimento del doctor Quatermass-1955), y había sido el también trágico mendigo encadenado que violaba a una sierva engendraba THE CURSE OF THE WEREWOLF (La maldición del hombre lobo-1961). También había tenido roles pequeños en THE REVENGE OF FRANKENSTEIN (La revancha de Frankenstein-1958) y el film de prisioneros de guerra THE CAMP ON BLOOD ISLAND (Isla sangrienta-1958). La primera vez que lo vi fue en una reunión de la rama de Morgantown de los Irregulares de Baker Street y no me di cuenta de quien era hasta el día siguiente. Afortunadamente, volvió unos años después para hacer de Prospero en una puesta de la Universidad de "La tempestad" de Shakespeare y esta vez fue tan amable como para permitirnos a mí y a mi hijo Dawson charlar con él luego de la representación, así como autografiarnos algunas fotos. Falleció en 1993 y fue un auténtico caballero y un actor brillante.

Fotos autografiadas de Richard Wordsworth; la superior también está autografiada porel director de THE QUATERMASS XPERIMENT, Val Guest; abajo a la izquierda, retrato del trágico personaje de Richard en aquel film, autografiada para mi hijo Dawson; a la derecha una foto de la época en que lo conocimos.

CONOCIENDO A VINCENT PRICE: Dawson y yo también pudimos conocer a Vincent Price a principios de los '80 cuando vino a la Universidad de West Virginia a dar su entretenida e hilarante charla "Los villanos aún me persiguen". Mi amigo Joe Lovece fue uno de los integrantes del comité universitario de espectáculos, y logró que nos invitaran a una pequeña recepción luego de la charla. (La madre Joe Lovece manejaba un fabuloso restorán italiano y Vincent fue para probar el spaghetti.) Todo ocurrió con tal velocidad que no tuve oportunidad de sacar fotos del actor a tiempo para que pudiera autografiarlas, así que lamentablemente tuve que recortar una foto de mi ejemplar encuadernado de HEROES OF THE HORRORS de Calvin Thomas Beck (editor de la revista CASTLE OF FRANKENSTEIN) y montar dos de los más fantasmagóricos retratos de Price en cartulina. Durante el show estuvo muy lúcido y lleno de encanto y energía, así que mantuvo hechizada a toda la audiencia. Durante la sesión de preguntas y respuestas, un pobre estudiante le hizo una pregunta inolvidable: "Sr. Price, ¿usted conoció a Edgar Allan Poe en persona?" Casi derribó la casa de las risas, con Vincent lanzando la primera carcajada. En la recepción se sentó en un sofá y lo vi algo cansado, así que no me animé a bombardearlo con preguntas con la excepción de si le molestaría autografiarnos sus retratos, que lo hizo de buena gana. Muchos años después Dawson compró un ejemplar en tapa dura de la primera edición del libro de Beck en una tienda de segunda mano y me la regaló para mi cumpleaños.

Mi fotografía casera de Vincent Price, firmada por él cuando vino a Morgantown.

Volvemos a nuestra irregular programación

BOB Y KATHY BURNS: Conocí primero a Bob Burns en la Monster Bash y unos años después a Kathy pero había estado leyendo acerca de ellos en las notas de revistas de monstruos desde principios de los años '60 y para mí eran el rey y la reina de los Monster Kid, junto a Forry Ackerman, un ejemplo maravilloso de cómo mantener vivo el niño interior. Luego de conocerlos, sabiendo qué era lo que les encantaba, quise hacerles algo especial. Así que diseñé un poster imaginario de un serial de los años '50 protagonizado por Bob Burns y su personaje Mayor Marte, con Kathy como la heroína con un elenco y plantel técnico de personas que ellos habían conocido y con quienes habían trabajado, todo en el estilo de los antiguos posters de los seriales de la Republic. Bauticé tal serial como "King of the Gorilla Men" (aunque le agregué "re-editado de The Further Adventures of Major Mars"), en alusión a la pasión de Bob por meterse debajo de disfraces de gorila y a un cortometraje auténtico en el que parodió a los viejos seriales. Cuando volví a verlo a Bob en la Monster Bash le regalé unas cuantas copias del poster para que pudiera autografiar para sus amigos y fans como un souvenir "Monster Kid Premium" para aquella convención. Bob y Kathy me han tratado desde entonces como un hermano Monster Kid. Ellos fueron una inspiración para mi desde mi adolescencia, y realmente los adoro.

Poster de "King of the Gorilla Men", diseñado para Bob & Kathy Burns.

DON REESE: Don es un tremendo comediante profesional que ha hecho sus hilarantes y monstruosos monólogos en muchas ediciones de la Monster Bash, es un virtuoso del standup. Primeramente, antes de conocerlo en la Bash, intercambiamos e-mail acerca de nuestros anfitriones televisivos de películas de terror. Don me encargó un fantástico proyecto para colaborar: diseñar la cubierta de su dvd de rutinas cómicas para que fuera como aquellas cajitas de resúmenes de películas en 8 mm que editaba Castle Film, con el título "IT CAME FROM IOWA", teniéndolo como protagonista como el monstruoso "Terror Cereal de la Era Atómica". (¿Les mencioné que Don es un tipo robusto que hizo una muy convincente imitación de Tor Johnson en una de las Bash?) Incluimos en segundo plano algunos incondicionales del género, por ejemplo nuestro favorito Whit Bissell, y nos divertimos bastante en la tarea. Hasta la persona que detenta la marca comercial nos dio permiso de utilizar el logo auténtico de Castle Films en vez de crear una ilustración paródica.

Diseños para las portadas estilo "Castle Films" en que colaboré con Don Reese (bajo una idea suya) para el DVD de una performance que hizo en la Monster Bash.

Presentando a los presentadores de terror

Los anfitriones televisivos de películas de terror siempre han sido, mismo desde sus comienzos, invitados especiales en la Monster Bash. En su primera edición, en 1997, el legendario anfitrión del programa de televisión de la región de Pittsburgh, Chiller Theatre, "CHILLY BILLY" CARDILLE, fue uno de los más populares invitados de la convención. Bill se lo pasó a lo grande y regresó en varias ediciones posteriores de la Bash. Otros presentadores televisivos que fueron invitados (algunos, en varias ediciones) fueron ZACHERLEY, ELVIRA, COUNT GORE DE VOL, BARON VON WOLFSTEIN, PENNY DREADFUL & GAROU, DR. GANGRENE, SON OF GHOUL, VLAD & CREIGHTON (Ghoul A Go-Go), MR. LOBO, JOEL HODGSON (MST3K), BUTCH (Eddie Munster) PATRICK, MICHAEL "YGOR" THOMAS y DRAC & COUNTESS CARITA. En otras convenciones también conocí a otros anfitriones, por ejemplo el Chiller Theatre en New Jersey, WonderFest en Kentucky, el GhoulardiFest en Ohio, Fanex en Maryland y la Classic Monster Movie Con en Tennessee. Mi sitio web "E-gor's Chamber of TV Horror Hosts" fue una de las primeras y mejores fuentes de información acerca de la temática y al mantenerlo durante más de dos décadas, tuve el privilegio de ser convocado como investigador y "cabecita flotante" en la pantalla para el innovador documental American Scary estrenado en 2006. También participé de grandes proyectos para algunos de los más interesantes anfitriones y anfitrionas de la televisión, por ejemplo, diseños al estilo de los kit de monstruos Aurora para Zacherley, Elvira y Chilly Billy, portada para el DVD de Virginia Horror Hosts y para el documental sobre el Count Gore De Vol Every Other Day Is Halloween", posters para Penny Dreadful & Doctor Gangrene en la Hallowgreen Special y para Mr. Lobo en la Giant Monster Movies en Alamo Drafthouse Cinema en Virginia, así como montón de otras cosas.

Parte de la maravillosa gente que conocí, proyectos gráficos que hice, y cosas fascinantes que recolecté al lanzar mi página web de anfitriones de horror, allá en 1994.

Mantener mi web durante tantos años me atribuyó autoridad en la materia, así que me convocaron como panelista para la edición 2007 de la WonderFest en Louisville, Kentucky, para charlar sobre anfitriones de terror con otros cinco expertos, incluyendo a dos auténticos anfitriones, Dr. Gangrene y el mítico Zacherley. Les mostré mi ejemplar del ultra raro libro de promoción del paquete SHOCK que se distribuyó para las cadenas televisivas en 1957, que estuvo en exhibición bajo un panel de cristal durante el resto de la convención. En 2013, en su segundo año de votación, mi nombre quedó en el Official Horror Host Hall of Fame. ¡El Horror! ¡EL HORROR!

Panel de "Anfitriones televisivos de horror" en la WonderFest (Frank Dietz, David Schow, un servidor, Dr. Gangrene, Richard Scrivani y Zacherley) y mi ejemplar del libro promocional SHOCK.

Misiones académicas

GARY D. RHODES: Conocí al investigador top en lo que respecta a Bela Lugosi, Gary Don Rhodes, en la segunda Monster Bash en 1998, y nuestra mútua devoción por Bela nos hizo amigar de inmediato. Cuando le mencioné el raro fanzine "The World of Bela Lugosi" que Gary había publicado de adolescente, me dio una colección completa y una copia dedicada de su primer libro al respecto, LUGOSI: HIS LIFE IN FILMS, ON STAGE AND IN THE HEARTS OF HORROR LOVERS, editado en 1997. Nos mantuvimos en contacto desde entonces y debido a que su carrera y compromisos académicos lo llevaron por muchos años fuera del país (a Belfast, Irlanda) no nos hemos vuelto a ver después de aquellas primeras convenciones. Pero le he escaneado autógrafos inusuales y rarezas cinematográficas de mi colección que Gary utilizó para ilustrar algunos de sus siguientes libros sobre Lugosi o bien sobre el género. Gary tuvo el gesto de dedicarme alguno de esos libros, lo que me dio un gran honor. Cuando Gary me invitó a realizar ilustraciones de algunos de sus más recientes libros, contribuí con posters imaginarios de films no realizados de Lugosi que aparecieron, por el momento, en tres de sus libros: ED WOOD AND THE LOST LUGOSI SCREENPLAYS, SON OF DRACULA y BELA LUGOSI'S MONOGRAM 9. Hay un poster más que saldrá en un próximo libro.

“The Gold Bug", poster imaginario que hice para BELA LUGOSI'S MONOGRAM 9, libro de Gary Don Rhodes.

MONSTERS FROM THE VAULT: Una de las pocas revistas de monstruos que he estado comprando desde su primer número es la fantástica MONSTERS FROM THE VAULT, publicada por Jim Clatterbaugh desde 1995. El contenido se enfoca a aquel cine de horror clásico que amo, la diagramación y el diseño son espectaculares y la calidad del papel y estándares son mejores que la mayoría sus competidoras, mejorando con el correr de los años para mantenerse respecto al precio de tapa. Así que me entristeció cuando Jim anunció, hace un par de años atrás, que estaba planeando publicar el número final de MFTV, con tapas alternativas para que los lectores elijan sus preferidas. Me complació mucho cuando me ofreció diseñar una de aquellas portadas. Elegir una temática y confeccionar una portada final que satisficiera al editor fue un auténtico desafío pero hice un boceto digital de un Monstruo de la Laguna Negra con efecto 3D en los rótulos, luego usé este diseño digital como plantilla para una pintura al acrílico del Monstruo (sin los rótulos), luego la escaneé y la retoqué para resolver mejoras de último minuto. Finalmente, a sugerencia de Jim, me contacté con el artista profesional KERRY GAMMILL y le pedí ayuda para ayudarme a crear el mejor efecto 3D para los rótulos. Kerry me ofreció experimentar él mismo con el diseño para mejorar el resultado y terminó colaborando tanto que al final toda la portada se hizo en 3D. En tanto, los planes de Jim para el número final se modificaron y de un número para a dos números finales (volúmenes 1 y 2), con cuatro tapas alternativas cada uno. Debido a diversos problemas de salud que aquejaron a Jim, aún no se han publicado ninguno de estos dos números, pero estoy persuadido que la espera valdrá la pena!

Portada del Monstruo de la Laguna Negra que pinté y que Kerry Gammill mágicamente trocó en full 3D como una de las cuatro tapas alternativas para el volumen 1 del último número de la revista MONSTERS FROM THE VAULT.

FRANK DELLO STRITTO: Frank y su esposa Linda venían siendo invitados habituales en la Monster Bash hasta que, luego de varios años, pude conocerlos en el sector de vendedores donde tenían una mesa repleta de ejemplares de libros de Frank, VAMPIRE OVER LONDON: BELA LUGOSI IN BRITAIN, A QUAINT & CURIOUS VOLUME OF FORGOTTEN LORE y I SAW WHAT I SAW WHEN I SAW IT. La profundidad de investigación de Frank me dejó desconcertado así como el rango de su imaginación y las raras fotografías con las que ilustraba sus libros. Por eso, cuando me invitó a diseñar la sobrecubierta y guardas de su biografía imaginaria del Hombre Lobo del cine, A WEREWOLF REMEMBERS: THE TESTAMENT OF LAWRENCE STEWART TALBOT, publicado en 2017. Nos pareció que nuestra primera colaboración juntos había sido extremadamente exitosa, así que lo hicimos de nuevo con el siguiente libro de Frank, bajo las mismas premisas narrativas, CARL DENHAM'S GIANT MONSTERS, que se presentó en la Monster Bash de 2019 con sobrecubiertas, guardas y una página adicional de ilustraciones mías. Frank está trabajando arduamente en su siguiente volumen de la que conformará una trilogía biográfica y me siento un privilegiado planificando las ilustraciones y arte que haré para ese libro, a pesar que he jurado secreto absoluto al respecto.

Junto a Frank Dello Stritto en su mesa en la Monster Bash, con dos de sus libros para los cuales hice diseños y arte de portadas e interiores. Estamos mostrando seis de los fantásticos libros publicados por nuestro amigo sudamericano Darío Lavia.

TOM WEAVER: Tom es tal vez el más conocido de todos los estudiosos del cine clásico, debido a sus libros, entrevistas, artículos y comentarios en DVD de hoy en día, siendo ciertamente el más prolífico. Los libros de Gary Don Rhodes ED WOOD y SON OF DRACULA para los que diseñé posters imaginarios de películas de Bela Lugosi fueron publicados por BearManor Media como parte de la serie de Tom Weaver "Scripts from the Crypt". Cuando el libro de ED WOOD se publicó, Tom me dijo que realmente adoraba mis posters así que me propuso hacer otro poster para una primitiva versión de HOUSE OF HORRORS que Universal inicialmente pretendía producir como remake del clásico de 1932 THE OLD DARK HOUSE, con el elenco original reemplazado por figuras de los años '40, incluyendo a RONDO HATTON en el personaje del mayordomo que en el film original encarnara el mítico Karloff! Me divertí bastante confeccionando ese poster (Tom hasta me permitió escoger a mí mismo al elenco) así que retoqué una famosa fotografía de TODH en la que se ve a Boris y a Gloria Stuart para que queden Rondo y Evelyn Ankers en sus lugares. Tanto el poster como la fotografía se publicaron en el número de marzo de 2018 de la revista CLASSIC IMAGES.

Mi poster imaginario para el concepto inicial de Universal de HOUSE OF HORRORS protagonizada por Rondo Hatton, publicado para ilustrar un artículo de Tom Weaver en CLASSIC IMAGES.

Tom se vio atraído tanto por la serie de Rondo Hatton que seleccionó la última película de este, THE BRUTE MAN, para ser el décimo film de sus "Scripts from the Crypt". Para dicha obra me invitó a ser uno de los colaboradores y sugerí que mi capítulo se abocaría a la investigación de casi un centenar de otros tipos como Rondo que se especializaron en interpretar personajes brutales en el cine, la TV, la lucha libre, el boxeo y otras áreas de la industria del entretenimiento. Hay muchos como para que mi cobertura se pueda considerar completa y total pero incluí tantos como mi tiempo me lo permitió en un capítulo de 14 páginas repletas de imágenes. Entretanto, el proyecto del libro evolucionó en dos publicaciones diferentes. El volumen original de Scripts from the Crypt se abocó a los guiones de THE BRUTE MAN y la historia de su producción, con una biografía de 80 páginas de Hatton debida a Scott Gallinghouse y contribuciones adicionales de Tom Weaver, el d. Robert J. Kiss, David Colton, Gary D. Rhodes, Andrew J. Fenady y un servidor, con una sorprendente portada de Kerry Gammill. El otro libro, RONDO HATTON: BEAUTY WITHIN THE BRUTE, se enfocaría en la vida de Rondo, omitiendo los capítulos específicos de THE BRUTE MAN pero reimprimiendo el resto de capítulos. Asimismo también incluyó algunos datos extra de Tom Weaver y gráficos y comentarios del famoso ilustrador y caricaturista DREW FRIEDMAN, que ansiosamente se ofreció de voluntario para pintar la hermosa ilustración de portada para el libro. Ambas publicaciones terminaron siendo una labor de amor por parte de todos los involucrados.

La portada de mi capítulo de 14 páginas, "The Brute Men", publicado en los dos nuevos libros acerca de Rondo Hatton editados por BearManor Media.

La vida es corta, el arte perdura...

Así que parece que tuve oportunidad de trabajar en proyectos adorables como estos de aquí en más. La vida puede ser breve pero también puede ser dulce. Una cosa que ayuda mucho es mantener vivo el niño interior y asegurarse de ejercitar plenamente la imaginación.

Frente a un aparador lleno de revistas de monstruos, con mi premio Forry de la Monster Bash y ejemplares de cuatro raras publicaciones que hicieron que Forrest J Ackerman fuera inspiración e influencia tanto en mi vocación como en la de miles de Monster Kids. Él nos mostró que nunca es muy tarde para tener una niñez feliz.

Nota del editor: Este artículo continuará... No dejen de visitar la George Chastain Facebook Timeline para ver su portfolio de ilustraciones y composiciones sobre monstruos del cine clásico de horror.

English version

My Facebook Cover Photo and some of the pinback buttons I designed.

More Cons and Pros

Before computers provided different tools to work with, I was still doing my art projects the old traditional way, with pencils, pen & ink, brushes & tubes of paint. Since the early '70s I had been painting funny animal spoofs of Depression-era movie posters (like "Drakula," "The Maltese Mallard," "The Bride of Frankenswine") and pulp magazine covers ("Doc Sausage," "The Waddler," "Thrilling Gander Stories," "The Scavenger"), doing steady business selling them at fan conventions and accepting commissions for more of them.

"The Bride of Frankenswine," originally commissioned in the '70s.

PULPCON: Starting in the late '80s, I attended the annual PULPCON (pulp magazine collectors convention) for several years, showing finished paintings and accepting commissions for others. My friend Richard Greene got me together with the late great "King of the Paperbacks" MICHAEL AVALLONE to produce two pulp parody booklets that Mike wrote, I illustrated, and Rich designed and printed in 100-copy editions signed by all three of us. I did color paintings for the covers and B&W interior illustrations for "K-9 and His Bowser Aces" (Pulpcon 1990) and "Wild and Wooly Mammoth Detective" (Pulpcon 1991), based on funny animal characters I dreamed up and Mike brought to life as only a great pulp writer like him could. Mike and I remained good friends, exchanging lots of phone calls and letters for years after that. Mike Avallone was the Guest of Honor at Pulpcon in 1995, a few years before he died. It was an honor he richly deserved.

Covers & B&W drawings for two pulp spoofs Mike Avallone wrote, I illustrated, and Rich Greene published to sell at Pulpcons

For the Pulpcon auction in 1993, I painted a large, straight (no funny business) DOC SAVAGE pulp cover tribute called "The Eighth Wonder" to commemorate the 60th anniversary of two Great Depression-era adventure classics, Doc Savage and KING KONG. I was astonished and very happy when it sold for much more than any painting I had done before.

"The Eighth Wonder," Doc Savage vs. King Kong pulp cover painting done for Pulpcon auction.

FANEX: One of the book salesmen Jeanne met at Pinocchio's was another old movie fan, and he told us about a classic horror/sci-fi/fantasy movie convention called Fanex in Baltimore, Maryland, an easy drive from Morgantown. Jeanne and I started attending this annual event in 1989, and it opened up a whole new world for me, meeting so many other "monster kids" and all the fantastic guests who came to shows like this to talk about their movie careers at screenings of their films, and to sign photos for their fans—free of charge at Fanex for many years! I had started collecting autographs seriously in 1988 when JOHN CARRADINE died and I was disgusted with myself for never writing a fan letter to him. My autograph collection grew enormously after I started attending shows like Fanex, and writing to many other movie stars who didn't attend them. I regret now that I never did any artwork for Fanex; it was a fantastic show and it would have been an honor.

John Carradine's repertory program and an autographed photo I won on eBay from a guy who worked with him in a summer stock production.

One very special actor/director I met first at Fanex, and later at many other movie shows, was Ed Wood stock company player CONRAD BROOKS. Connie was living in West Virginia too, and we became good friends very quickly, gabbing on the phone late at night for many years, mostly about the Good Old Days in Hollywood, our favorite old movies, and the latest film projects he was working on. I did artwork for some of his films, including videotape box covers and buttons, and posters for movies like JAN-GEL: THE BEAST FROM THE EAST and the independent epic LAMP OF CONSCIENCE, one of his last films. We often exchanged packages: I sent him VHS tapes and DVDs of his favorite films (mostly B-westerns and serials), and he was very generous with his latest monsterpieces, and often scored autographed photos for me of other actors he knew, and of other guests at shows I couldn't attend. When I did imaginary posters of planned but unproduced Ed Wood films more recently, I made sure to include Connie in the casts because Ed would definitely have used him! I worked on two lobby card designs Connie could have sold at shows: one for a double-feature of the two BOWERY BOYS films he was in (CLIPPED WINGS and JALOPY), and another for THE MAD MAGICIAN, using a screen capture from the film that clearly shows him as a young student walking right beside Vincent Price on their way to the victory bonfire. I regret that I didn't finish them before he passed away, but I guess I thought he'd live forever because he seemed so happy and full of life as long as I knew him.

Me and my pal Conrad Brooks, with my videotape box designs for two of his films before they became best sellers on Alpha Video DVDs.

FAMOUS MONSTERS: Early in 1993 I started seeing big ads in monsterzines for "THE MONSTER FAN EVENT OF A LIFETIME! Forrest J Ackerman's 35th Anniversary FAMOUS MONSTERS OF FILMLAND Horror, Sci-Fi & Fantasy World Convention" (FMCON), scheduled for May 28-30, 1993 in Arlington, Virginia! This was stupendous news to me, since Forry Ackerman had been a major influence on me since childhood, even though his brainchild FAMOUS MONSTERS hadn't been published in ten years! The guest list for the event was absolutely mind-boggling, and Arlington was a reasonable drive from my home. The ad mentioned an "FM 35th Anniversary Commemorative Book by Forry," which turned out to be the revival of my all-time favorite monsterzine, FAMOUS MONSTERS! I immediately ordered my ticket and booked my reservation at the convention hotel, and made plans with two Monster Kid pals to attend what promised to be the best MonsterCon weekend ever—and really delivered on that promise! I collected more signed photos at FMCON than I had at all the other shows I'd ever attended, and I got most of the celebrity guests to sign my copy of "FM #200" too.

Some FMCON '93 autographs: Carrol Borland, John Agar, Ray Harryhausen, Robert Bloch (signed later by Janet Leigh), Dwight Frye & Bela Lugosi (Jr.s!), Gloria Stuart, and 2 vintage pulps signed by Ray Bradbury & cover artist Frank Kelly Freas; FAMOUS MONSTERS #200 in the center is signed by most of the guests.

SHAMELESS PUNSTERS: I had met 4SJ Ackerman a number of times before (he was a regular Fanex guest), but for FMCON I was determined to try to make an impression on him by painting something to give him at the event. I combined two of the many things I found most memorable about my favorite monsterzine—Ackerman's puns and Basil Gogos' cover art—and painted an FM cover spoof titled SHAMELESS PUNSTER AND FILM FAN, with a floating head of Forry (a la early Gogos) and cover text full of goofy puns. I got it done in time, and was very pleased to be able to find a quiet moment in that very hectic weekend to present it to Forry. Like hundreds of other Monster Kids, I told him that he had MADE my childhood, and he said "You made my DAY!" At this convention the late great artist, editor and pop culture historian GREG THEAKSTON unveiled the first issue of a new magazine titled "Forrest J Ackerman presents WONDERAMA"—a marvelous opportunity for Forry to present the fantasy/sci=fi material closest to his heart to a more mature audience than FM's, and with none of its restrictions. When Greg saw my painting he told me he would use it on the back cover of the second issue of WONDERAMA—which made MY day! Sadly, the first issue didn't sell well enough to warrant a second one, despite its unique content and beautiful design.

The "Shameless Punster" painting I gave to Forry Ackerman at FMCON in 1993.

CHILLER THEATRE: KEVIN CLEMENT is a hard-working Monster Kid who has been putting together a great monster show in New Jersey called the Chiller Theatre Convention every year since 1990 (when it started as HORROR-THON '90). These shows are a fairly long drive from where I live so I've only managed to attend it a few times, but the guest lists and events are always astonishing, and I've always enjoyed my fabulous weekends at Chiller. I've met Kevin at other movie shows over the years, and at one of them he commissioned me to design a special poster for Chiller Theatre's forthcoming 13th Anniversary Show on Halloween weekend in 2003. We discussed various ideas for the poster, and since a live Saturday night rock concert has been a major event at the show every year, featuring Kevin's band "The Dead Elvi" and other groups and musicians (including many famous rockers who have attended the show as guests or fans), we settled on a parody of the Beatles' famous album cover for SGT. PEPPER'S LONELY HEARTS CLUB BAND, substituting more than 100 of the guests at previous Chillers for all of the figures on the original album cover. It took me about a month to complete the poster design and have copies printed, and I was able to deliver them in person when I attended the show that year. Kevin was very pleased with the design, and he showed his appreciation by paying me very generously for doing it—what a great guy!

The final poster for the notorious unsuccessful CLASSIC MOVIE MONSTER CON held in Kingsport, Tennessee in October 2008. I was the "official" artist for the event and did my best on various posters, ad art and ephemera, but the best laid plans of Mice and Men and Monsters...

The undisputed King of TV Horror Hosts, the one and only ZACHERLEY (John Zacherle), was a regular guest at the Chiller shows since the beginning. My 13th Anniversary Chiller poster was also a tribute to Zach's 85th Birthday Bash, celebrated that same Halloween weekend in 2003. Right up to the year before he passed away, Zach would don his TV horror host costume and lead the Dead Elvi and a great group of guest musicians in a spooktacular rendition of his famous '50s novelty records "Dinner with Drac" and "Monster Mash" at the Saturday night concert.

Cover print used for a fantasy model kit box of TV horror host Zacherley. I did the cover art, and David Vaughn (morbidmonster.com) completed the box print and hand-built the boxes. I also designed fantasy boxes for "Chilly Billy" Cardille and Elvira, and presented prototypes to all three in person!

Another of the regular performers at those Chiller concerts was the multi-talented musician MIKE GILKS, whose songwriting skills I had long admired because of the hilarious musical monsterpieces he wrote and produced for Zach's CD "Dead Man's Ball," released in 1995. Mike liked my artwork as much as I liked his music, so he asked me to design the packaging for Zach's second CD, "Interment for Two." Mike had written a whole new set of cool ghoulish songs for Zach to warble on the CD, with madly monstrous musical accompaniment composed, arranged, and performed by Mike Gilks and assisted by a fantastic ensemble of Zacholyte rockers. Zach suggested a great idea for the cover image, and I did the finished artwork for the front and back covers, the disk label and all the paper inserts in the CD package, along with an 11"x17" poster to advertise it when it was released. I was ecstatic when Zach and "Interment for Two" won the Rondo Hatton Classic Horror Award as the Best CD of the year in 2006, and I'll always be very proud of contributing to this fabulous project and several others as tributes to the Coolest Ghoul of all.

Cover design for Zacherley's "Interment for Two" CD.

CLASSIC MOVIE MONSTER CON: In 2008, an ambitious promoter hired me to be the official artist for the Classic Movie Monster Con he planned to produce in Kingsport Tennessee, with the theme "BORIS KARLOFF: THE MAN REMEMBERED." He assembled a terrific guest list and reserved a luxurious convention center for the event, and we conducted an agressive advertising campaign of TV and radio spots, newspaper ads and feature articles, promotional tie-ins with local businesses, and full-page ads in major publications. But things went bad when some of the major guests feared that promises had been made that wouldn't be kept because of insufficient financing; they backed out at the last minute, scaring some of the other guests away too. The show went on with a small but stellar group of guests including SARA "Frankenstein's Daughter" KARLOFF and DONNIE "Son of Frankenstein" DUNAGAN (who were meeting for the first time), the late great Lugosi impersonator MICHAEL "Ygor" THOMAS, TV horror hosts ORMON GRIMSBY & BARON VON WOLFSTEIN, FELIX "Cousin IT" SILLA and a great group of other guests and dedicated fans. Despite the advertising blitz, attendance was lower than expected and the event lost money. But I had a great time because the show wasn't as crowded as most monstercons are, the atmosphere was casual and comfortable, the dealers tables weren't picked over before I got there, and I got to spend a lot more time talking to the guests than usual. I'm happy that I did my best on all the artwork I did for the show, and I'm still proud of the results.

Two of the promotional pieces I designed for the Classic Movie Monster Con in 2008: a banner for overhead display, and a vintage photo of Boris Karloff, retouched to bring his memory to life on the schedule of events.

I Did the Monster Bash!

When we were living in State College, Pennsylvania, much of my social life centered on the local comic shops, and I met a lot of younger fans and aspiring artists there. Years later I attended a small movie collector's gathering in Pittsburgh, where a young man who had a dealer's table greeted me like an old friend! RON ADAMS had grown up so much since I knew him before that I didn't recognize him at first, but we soon renewed our friendship and kept in close touch after the show. At the time he was building a business selling vintage horror movie VHS tapes by mail and at shows; after a few months he told me he was sure he could put on a horror movie convention as good or better than any he'd attended. I loved his plans for a classic horror movie convention called MONSTER BASH, and I offered my free services to help him get the show started. For the first Monster Bash in July 1997, I painted a grayscale cartoon of Frankenstein, Dracula and the Wolf Man fighting that we used as that year's show logo in many ways, using a desktop publishing program to design layouts for magazine and online ads and flyers and the program for the event. I also drew "floating head" images of famous monsters that Ron blew up to gigantic proportions for indoor & outdoor signs and banners. I had already learned to create web pages at WVNET, so it was easy for me to design and manage the Monster Bash website for the first few years, and Ron also used the basic site design when he launched his Creepy Classics business website.

Poster & program I designed for the first Monster Bash, and monstrous "floating heads" used for giant banners.

MONSTERMAD MEMORIES: I had also learned a lot about desktop publishing at the computing center, so by the time the first Monster Bash happened (July 1997), I finally realized an ambition I had been dreaming about since my teen years: with a LOT of help from my Monster Kid brothers Bobb Cotter, Paul Riggie and the Man Behind the Bash, Ron Adams, I edited and published a one-shot classic horror fanzine called "MonsterMad." The run-on title is a tribute to two of the major influences on my artwork and general attitude in my formative years: the awe-inspiring graphics and humorous viewpoint of the early issues of FAMOUS MONSTERS OF FILMLAND and MAD magazines. The very first issue of MAD (a comic book until #24) had the subtitle "Humor in a Jugular Vein" on the cover; MonsterMad had an inversion of this motto on the contents page: "Horror in a Jocular Vein." The contributors worked hard to premiere the book at the first Bash, and it was very well received there, since it was full of information about the event, including interviews with the major guests. It was originally advertised as "the official magazine of Monster Bash," and it is still being sold on Ron Adams' Creepy Classics website as the precursor to his own long-running MONSTER BASH magazine. We gave Forry Ackerman a copy and he liked it so much that he bought 20 more copies to give to friends!

MONSTERMAD one-shot that premiered at the first Bash, and cover art I did for MONSTER BASH magazine (Price painting is unpublished).

Before the next year's Bash, I had access to brand new digital color printing technology that could produce full-color posters on cardstock, so I was able to design and print two different 11"x17" vertical posters for Monster Bash 1998. Since RAY HARRYHAUSEN was the guest of honor, I did a new grayscale painting of some of Ray's giant monsters fighting, and we used it on magazine and online ads, flyers, the program and one of the cardstock posters for the 2nd Monster Bash in June 1998. These posters were popular with attendees as mementos of the event that guests could sign. For the next Bash in 1999 I did a variation on those posters that became a regular feature at all future events: horizontal 11"x14" Monster Bash "lobby cards" trimmed down from the standard 11"x17" output from digital printers. For the next two decades, Monster Bash lobbies were designed by me and other artists in the style of the vintage 11"x14" posters which had been displayed in theater lobbies to advertise horror films since the silent era. For Ron Adams' 20th anniversary Monster Bash in 2017, he commissioned me to paint a color revamp of the cartoon logo I did for the very first Bash in 1997, adding a few monsters and details to resemble a built-up monster model kit. Ron used it for the lobby card design, magazine ads and big poster blowups that year, and the big posters have been used at every Bash since then. Ron Adams surprised the Yell out of me at the 20th anniversary show by honoring me as one of the 2017 recipients of the Monster Bash "Forry" Lifetime Achievement Award, an awesome statuette of Forrest J Ackerman as the Frankenstein Monster sculpted by the astounding artist Daniel Horne. "The stuff that dreams are made on"!

Monster Bash posters and lobbies I designed.

I Get By With a Little Help from My Fiends

Since I was much more involved with Monster Bash than I'd ever been with other fan conventions, my association with it has been especially rewarding. I finally got to know and befriend one of my greatest childhood influences, FORREST J ACKERMAN, when he was a guest at Monster Bash many times until he passed away. I also met three other wonderful people at the Bash who were very close to Forry in his later years; JEFFREY ROBERTS, TERRY PACE and JOE MOE all invited me to work on creative projects for him that I was pleased to do as small tokens of my appreciation for all he had done for me. Jeff Roberts and Terry Pace were members of Forry's "Holy Three" circle of friends who lived outside Los Angeles, a subset of Ackolytes called the BAT PACK: Jeff in New York state, Terry in Alabama, and Ann Hardin in South Carolina (I've never met Ann but I've also worked with her via e-mail). Joe Moe was Forry's caretaker and traveling companion in his later years so whenever I saw Forry, Joe was usually close by. All three of them (Jeff, Terry and Joe) were go-betweens for fantastic projects I was able to do for Forry Ackerman (and sometimes with him) during his sunset years.

I got to know and work with many wonderful Monster Kids because of Monster Bash: Ron Adams, Forry Ackerman, Jeffrey Roberts, Terry & Anita Pace, Ray Bradbury (thanks to Terry!), Bob & Kathy Burns and many more!

JEFFREY ROBERTS: I met "Jaffar" Roberts on the first day of the first Monster Bash in 1997, and we hit it off immediately when he mentioned that he was a very good friend of (Brother) THEODORE (Gottlieb), my all-time favorite sardonic comedian and prophet of doom! Jaff soon offered me the great privilege of designing the cover for a limited-edition CD reissue of Theodore's very rare comedy concert record called "With a Tongue of Madness: Entertainment of Sinister and Disconcerting Humor," originally recorded in Carnegie Hall at Midnight on Halloween, 1959. I also designed a postcard and a pinback button to advertise the CD.

My cover design for "Brother Theodore's Wax Museum," a CD reissue of the rare recording of his Halloween 1959 Carnegie Hall performance.

The terrific "perks" I got from Jaff and "Ted" for doing the artwork included a copy of Theodore's OTHER very rare and valuable long-playing record, "Coral Records Presents Theodore" (1959), and an inscribed & signed photo of Theodore as the mystic villain "Hitomu" in Republic's 1947 serial THE BLACK WIDOW! I'll bet nobody else in the world has one of those (except Jaff, of course)! It's no coincidence the Jeffrey Roberts is such a compleat hipster that he now appears as the 3rd member of the OFF BEAT CINEMA TV showcase team, "Theodore."

Brother Theodore signed this photo for me of his character "Hitomu" in THE BLACK WIDOW serial, thanks to my pal Jeffrey Roberts.

In 2000, Jaff was involved with the preparations for Forry Ackerman's 84th birthday celebration (an annual gala affair with hundreds of guests), and he invited me to design and deliver hundreds of "4E@84—A Piece of Cake" pinback buttons as a party favor for the event. For the next party in November 2001, I produced another big set of "IT'S ALIVE@85—HAPPY BRRRTHDAY 4SJ" buttons. I also took on a much more ambitious project: the design & editing, illustration, desktop publishing, printing and rush delivery of a special "IT'S ALIVE!@85" program book, to be given as a party favor to 300 attendees at the Friars Club in Beverly Hills, California. I managed to finish the big job (sort of a "Mini-FM" with a full-color wraparound cardstock cover and 12 interior pages) and rush all the copies of the book to the Ackermansion just in time for the party, working 2500 miles away with new text and vintage classic material written by Forry and sent to me via e-mail, scans of wondrous photos from Forry's archives and my own collection, and editorial suggestions and input from Jeff Roberts. I'm still tremendously proud of this project, which was as close to working with Forry on an issue of my favorite monsterzine as I ever got, though I did a lot of work for various issues of Phil Kim's later reincarnation of FAMOUS MONSTERS OF FILMLAND a few years later.

Three Forry Ackerman buttons and the wraparound cover I designed for his 85th birthday "Mini-FM" program.

I was never able to visit the Ackermansion(s) or attend any of Forry's birthday parties, thousands of miles away on the West Coast of America, but the celebration in 2001 included the presentation of the first Annual 4E Awards, and I was proud to be one of the recipients of an award certificate from the Bat Pack "in great appreciation for outstanding contributions to the betterment of life, collection & general well-being of our common friend & benefactor," signed by Forrest J Ackerman.

My 4E Award and a photo of Forry showing it to me, standing in front of the "Shameless Punster" painting I gave him, hanging in the Ackermansion II kitchen area.

Jeff Roberts also cherished close friendships with two fabulous actresses remembered for their work in classic horror films (among their many other accomplishments): ELENA VERDUGO (HOUSE OF FRANKENSTEIN, THE FROZEN GHOST) and YVETTE VICKERS (ATTACK OF THE 50 FOOT WOMAN, ATTACK OF THE GIANT LEECHES). He traveled with them to assist at their tables at movie shows, and he asked me to design special posters they could sign for their fans at these events. I created imaginary posters based on their most famous horror films: HOWLS OF THE WOLF MAN for Elena, and ATTACK OF THE 50 FOOT PINUP for Yvette. They both loved them and autographed them at all their movie shows from then on. I did the artwork as labors of love in both cases, but I was more than compensated by the many items signed by these lovely ladies that Jeff sent me for years afterward, including inscribed copies of my posters, lots of great signed photos, and an incredible treasure he surprised me with from Yvette: a copy the July 1959 issue of PLAYBOY with her appearance as "Playmate of the Month," inscribed and signed on her lovely nude centerfold photo "For George—Here's lookin' at you, Kid!"

Posters I designed for Elena Verdugo and Yvette Vickers to sign, photos of both ladies at movie shows, and Yvette's autographed Playboy centerfold!

TERRY PACE: When I first met "TeePee" and his wonderful wife Anita at the Bash, Terry was the entertainment editor for the Florence (Alabama) Times-Daily, and was so close to Forry Ackerman AND Ray Bradbury that he and Anita named their first child after them: Forrest Bradbury Pace. Terry's Pillar of Fire production group was dedicated to celebrating works created by Bradbury and other great fantasists with live stage plays, film screenings, concert readings, lectures and other works of classic sci-fi/fantasy/horror. Shortly after we met, Terry asked me to design the poster for his stage production of "The World of Ray Bradbury" in May 2000, and I was absolutely delighted to continue creating artwork as the group's official artist for more than a dozen years, including show posters, program covers, ads and flyers for a number of other Bradbury plays, Orson Welles' radio adaptation of Curt Siodmak's "Donovan's Brain," "Dracula," and other events focused on Edgar Allan Poe, actor Claude Rains, actor/producer Norman Lloyd, and the "Twilight Zone" stories of George Clayton Johnson. Lloyd, Johnson, Jessica Rains (Claude's daughter), Forry Ackerman, horror historian David J. Skal, actors James Best and George Lindsey, and many other celebrities attended and/or contributed to these events, and I usually got copies of my posters signed by everybody involved in the shows.

Some of the posters for Terry Pace's Pillar of Fire events.

JOE MOE: Joe was with Forry Ackerman at many of the monstercons I attended, and he was the middleman for some fantastic art projects I did for him. When I knew that Forry would be a guest at Monster Bash, I made posters to surprise him with several times, and I provided a stack of them that he could give to friends and sign for fans at his table. The first one was a movie poster spoof called "Fan of A Thousand Faces," including many of the pseudonyms Forry had used in his long career as the cast list. A few years later I designed another poster called "Amazing Forrays" as a tribute to Forry Ackerman (and the magazine AMAZING STORIES that changed his life) AND his two lifelong friends Ray Bradbury and Ray Harryhausen (the Rays in "Forrays"), AND the movie that all three of them had loved since they saw it in 1933, KING KONG. The poster showed an imaginary scene from the film, with both Rays in a biplane in the foreground, flying in front of the Empire State Building, where Kong roared at them in defiance, clutching Forry Ackerman in his paw instead of Fay Wray. When Harryhausen saw the poster, I was told later, he said "He is NOT an acceptable substitute!" [I would have kept Fay in the picture if I'd been able to figure out how to fit all three "Sci-Fi Boys" into that 2-seater biplane!] Nonetheless, Forry and Joe Moe really liked the poster, and Joe asked me to make more copies so it could be signed at a panel discussion Forry would be sharing with Ray B. and Ray H. at the San Diego Comic Convention about a month later! "Mojo" offered me two options: I could either print more copies of my poster just the way it was (11"x17" with half-inch margins on 3 sides and a large space for signing at bottom), or I could totally rework the design with the image enlarged to "bleed off" all the edges (without margins), and have it professionally printed, trimmed, and delivered to the Ackermansion by an online printshop at Forry's expense. I went for the revised version, and delivered it in time for the "Sci-Fi Guys" to autograph it at the panel discussion at ComicCon. I wish I could have been there, but again, California was 2500 miles away. Thanks to Terry Pace, I DID get a copy of my original version of the poster signed by Forry and both Rays!

The first of 2 versions of this poster design, signed by all 3 "Sci-Fi Boys" in the image.

MO' JOE: After Forry left this world in December 4, 2008, Joe Moe was busier than ever with creative projects, including regular contributions to the current reincarnation of FAMOUS MONSTERS OF FILMLAND, and serving as the senior editor of special "retro issues" produced in the style of 1970s-80s era FMs, and designed to serve as the missing issues filling the 10-issue gap (#70-79) in the original numbering sequence of the magazine when Ackerman was editor. Phil Kim, who owns the FAMOUS MONSTERS trademark, contracted me to produce a lot of artwork for the new FM for a couple of years, including simple cartoons for transfer decals, a bunch of monstrous T-shirt designs, illustrations for feature articles, ads and posters. Best of all, I was asked to create updated versions of original Warren magazine artwork by two of my favorite comic artists (and one legendary comic book writer): JACK DAVIS's drawing for FM's "Fang Mail" letters column heading, and FRANK FRAZETTA'S anti-smoking comic strip (about surfers, and scripted by the great ARCHIE GOODWIN) that appeared in many Warrenzines in the '60s. Both of my revised versions were originally published in 2011 in the first retro issue of FM, #70, with Joe Moe as senior editor.

"Fang Mail" letter column heading and anti-smoking comic strip I designed for "retro issues" of FAMOUS MONSTERS, based on the original drawing by Jack Davis, and the strip drawn by Frank Frazetta & written by Archie Goodwin. My revamp of the anti-smoking strip was designed as a half-page ad like the original, but Phil Kim asked me to redo it for a full-page and that's how it was published.

ONE MOE TIME: I thought my Fang Mail heading would only be used in the retro issues, but it appeared in every issue of FM for a while. Joe Moe also used the anti-smoking strip I had written and drawn (with teenage monsters instead of surfers) in another publication a little later. In 2009, Joe had invited me to design a cardboard mask of Forry Ackerman he could use as a party favor at Forry's posthumous 93rd birthday bash ("the first Forry birthday without Forry in it"). His idea was for the mask to be printed in full color on a big sheet of cardstock, and die-cut so the mask and accessories could be punched out and worn at the party. I did a big design for that purpose, but it wasn't produced for the occasion due to logistical problems. A reduced and revised version of the mask was finally published as a full-page extra in THE ANNOTATED FAMOUS MONSTERS OF FILMLAND ISSUE #1, a revised & expanded edition of the massive publication originally produced by Joe Moe and artist Bill Chancellor as a party favor at Forry's 90th birthday party. Joe Moe was a contributing editor for the expanded edition too, and he asked me to do a small portrait he could use as a small image on the top left corner of its cover: a picture of the disembodied spirit "Eck" from the first fantasy film Forry ever saw, the silent Will Rogers comedy ONE GLORIOUS DAY, way back in 1922 when 4E was 5! I dutifully turned in that image, but I couldn't resist sending Joe another image I did for a goof: Forry himself made up to look like the little sprite that stirred his imagination, "Ack"! And THAT was the image Joe used for his cover boy.

 

Forry Ackerman mask and "Ack" caricature published in THE ANNOTATED FAMOUS MONSTERS OF FILMLAND ISSUE #1.

In 2011, Phil Kim had just offered me a much improved contract to produce regular 2-page comic strips for FAMOUS MONSTERS when my Mom passed away while I was with her in South Carolina, and all of my time, attention and energy was taken up by family responsibilities for a couple of years afterward. When I was ready and able to produce artwork again, I had a lot of different commitments and opportunities.

I posted this last tribute to Forrest J Ackerman on the Classic Horror Film Board on the day he reached his 92nd birthday, about a week before he passed away. It's a specific spoof of 8 of the monster decals advertised in the back pages of FAMOUS MONSTERS, with a caricature of Forry in each one.

DIGRESSION #1: ANOTHER MAJOR MOVE (BACK TO PENNSYLVANIA!)
In 2008, in the midst of many of the later projects above, Jeanne and I bought a house for the first time in our many years of marriage. While I was in South Carolina for many months helping my Mom, Jeanne fell in love with a beautiful Arts & Crafts bungalow for sale in a small historic river town in Pennsylvania—but just barely, only a mile north of the West Virginia border, and only about 10 miles away from where we had lived in Morgantown, WV, since 1979. The house was built in 1935 by a local contractor named MERLE FRANKENBERRY (!), so of course I have to include "Castle Frankenberry" in the mailing address for all my Monster Kid business correspondence!

Castle Frankenberry in Winter.

DIGRESSION #2: A FOND LOOK BACK AT MEMORABLE MONSTER MOMENTS IN MORGANTOWN
MEETING RICHARD WORDSWORTH: I met English actor Richard Wordsworth on two occasions in the 1980s when he came to Morgantown to visit a friend in the West Virginia University English department. He was a marvelous stage, screen & television actor who had worked in distinguished theatrical companies with Richard Burton, John Gielgud, and Donald Wolfit, fought with Jimmy Stewart in a Hitchcock film, starred as Captain Hook in Christmas productions of PETER PAN, and toured as Fagin in the musical OLIVER! AND he was the great-great grandson of the poet William Wordsworth...but of course I only knew about him because of his performances in Hammer horror films. He was the mute, pathetic astronaut doomed by an alien infection in THE QUATERMASS XPERIMENT (1955; US title THE CREEPING UNKNOWN), and he was equally tragic as the imprisoned beggar who raped a servant girl and begat THE CURSE OF THE WEREWOLF (1961). He also had smaller roles in THE REVENGE OF FRANKENSTEIN and the WWII prison film THE CAMP ON BLOOD ISLAND (both 1958). The first time I met him we were both guests at a meeting of the Morgantown chapter of the Baker Street Irregulars, and I didn't realize who he was until the next day! Fortunately, he returned a few years later to play Prospero in a WVU production of Shakespeare's "The Tempest," and this time he was kind enough to permit me and my son Dawson to talk to him after the play, and to sign some photos for us. He died in 1993; he was a true gentleman and a brilliant actor.

Signed photos of Richard Wordsworth; The one at top is also signed by THE QUATERMASS XPERIMENT's director Val Guest; bottom left is a portrait of Richard's tragic character in that film, signed to my son Dawson; on the right is his portrait as he appeared when I met him.

MEETING VINCENT PRICE: Dawson and I also got to meet Vincent Price in the early 80s when he came to West Virginia University to give his entertaining and hilarious talk "The Villains Still Pursue Me." My friend Joe Lovece was one of the members of the WVU entertainment committee, and he managed to get us invited to a small reception after the lecture. (Joe Lovece's mother ran a fabulous Italian restaurant back then, and Vincent came to their house for a spaghetti dinner!) It all happened on such short notice that I wasn't able to get any decent photos of the great actor in time to get them signed, so I painfully cut up my paperbound copy of HEROES OF THE HORRORS by Calvin Thomas Beck (editor of CASTLE OF FRANKENSTEIN magazine) and mounted two of its spookiest portraits of Price on cardstock. He was in fine form and full of charm and energy during the show, and he held the large auditorium audience spellbound. During the question & answer session afterward, one poor undergraduate asked an unforgettable question: "Mr. Price, did you know Edgar Allan Poe personally?" It brought down the house, with Vincent leading the laughter! At the reception he was sitting quietly on a couch and looked a bit tired, so I was reluctant to bombard him with questions except to ask if he would sign our mounted portraits, which he did very graciously. Many years later Dawson bought a fine copy of the hardcover first edition of Beck's book in a thrift store and gave it to me for my birthday.

My homemade photo of Vincent Price, signed in person when he came to Morgantown.

WE NOW RETURN TO OUR IRREGULARLY SCHEDULED PROGRAM

BOB & KATHY BURNS: I first met Bob Burns at Monster Bash many years ago, and Kathy a few years after that, but I had been reading about them in photo features in monsterzines since the early '60s, and they were the King and Queen of Monster Kids to me, right up there with Forry Ackerman as wonderful examples of how to keep your inner child alive. After I met them I wanted to do something special for them, and I knew enough about the things Bob is crazy about to inspire me. I designed an imaginary poster for a '50s serial starring Bob Burns as his character "Major Mars" and Kathy as the heroine, with a cast and crew of people they had really known and worked with, in the style of the vintage cliffhanger posters made for Republic Pictures. I called the serial "King of the Gorilla Men" (re-edited from "The Further Adventures of Major Mars"), referring to Bob's lifelong sideline as a gorilla suit actor, and an actual film short spoofing serials that Bob had starred in as Major Mars. When I met Bob at the Bash again I gave him a big stack of the posters so he could sign them for friends and fans as a "Monster Kid Premium" souvenir of the event. Bob and Kathy have treated me like their Monster Kid brother ever since! They have been an inspiration to me since I was a teenager, and I love them dearly.

"King of the Gorilla Men" poster I designed for Bob & Kathy Burns.

DON REESE: Don is a terrific professional comedian who has performed his monstrously hilarious monologues at many Monster Bashes—he's a GENUINE standup guy! We were exchanging e-mail about our favorite TV horror hosts before we ever met at the Bash. Don gave me a fantastic project to work on: designing a package for a DVD of his comedy routine that looks like an original Castle Film box for a '50s horror flick called "IT CAME FROM IOWA," starring himself as the monstrous "Corn-fed Terror of the Atomic Age!" (Did I mention that Don is a BIG guy who got made up as a very convincing Tor Johnson at the Bash one year?) We included some familiar horror movie stalwarts in the foreground, included our favorite, Whit Bissell, and we had a lot of laughs collaborating on the project. We even got permission to use the actual Castle Films logo instead of spoofing it from the guy who owns the trademark!

The "Castle Films" box design Don Reese and I collaborated on (his idea, my artwork) for the DVD of his Monster Bash comedy performance.

HOSTING THE HORROR HOST

TV horror hosts have been very special guests at Monster Bash since it began in 1997, when the legendary host of Pittsburgh's Chiller Theater TV show, "CHILLY BILLY" CARDILLE, was one of the most popular guests that year. Bill had a great time and returned at many other Bashes. Other horror hosts who have appeared at later shows (some many times) include ZACHERLEY, ELVIRA, COUNT GORE DE VOL, BARON VON WOLFSTEIN, PENNY DREADFUL & GAROU, DR. GANGRENE, SON OF GHOUL, VLAD & CREIGHTON (Ghoul A Go-Go), MR. LOBO, JOEL HODGSON (MST3K), BUTCH (Eddie Munster) PATRICK, MICHAEL "YGOR" THOMAS, and DRAC & COUNTESS CARITA. I've also met many other hosts at other cons including the Chiller Theatre show in New Jersey, WonderFest in Kentucky, GhoulardiFest in Ohio, Fanex in Maryland, and the Classic Monster Movie Con in Tennessee. Because my website "E-gor's Chamber of TV Horror Hosts" was one of the first & best-known sources of information about the subject while I maintained it for more than two decades, I was privileged to be a researcher and onscreen "talking head" for the groundbreaking "American Scary" documentary project released in 2006. I've also done great graphic projects for some of the Coolest Horror Hosts and Glamour Ghouls ever, including fantasy Aurora monster model kit box designs for Zacherley, Elvira, and Chilly Billy, DVD cover art for "Virginia Horror Hosts" and Count Gore De Vol's documentary "Every Other Day Is Halloween," posters for Penny Dreadful & Doctor Gangrene's "Hallowgreen Special" and Mr. Lobo's "Giant Monster Movies" event at an Alamo Drafthouse Cinema in Virginia, and Karloads of other stuff.

Just a few of the wonderful people I've met, graphic projects I've done, and cool things I've collected since starting my horror host website in 1994.

Since maintaining "E-gor's Chamber of TV Horror Hosts" for many years gave me credibility as an authority on the subject, I was honored to be on a panel at the 2007 WonderFest Convention in Louisville, Kentucky, discussing horror hosts with five other horror experts, including TV horror host Dr. Gangrene and the Cool Ghoul himself, Zacherley! I showed off my copy of the ultra-rare promotional book for the TV syndication of the SHOCK package of Universal horror films in 1957, which was on display behind glass during the rest of the convention. In 2013, I was inducted to the Official Horror Host Hall of Fame in its second year of voting! The Horror! THE HORROR!

WonderFest "TV Horror Hosts" discussion panel (Frank Dietz, David Schow, me, Dr. Gangrene, Richard Scrivani and Zacherley) and my SHOCK promo book.

Scholarly pursuits

GARY D. RHODES: I met the world's leading Bela Lugosi scholar, Gary Don Rhodes, at the 2nd Monster Bash in 1998, and our mutual love for Bela forged our friendship immediately. When I mentioned the rare fanzine "The World of Bela Lugosi" Gary had published when he was a teenager, he gave me a complete set of them, and an inscribed copy of his first book on Bela, LUGOSI: HIS LIFE IN FILMS, ON STAGE AND IN THE HEARTS OF HORROR LOVERS, published in 1997. We've kept in touch since then, even though his academic career took him out of the country (to Belfast, Ireland) for many years, and we haven't met again since he attended early Bashes. But I've scanned rare autographs and film ephemera from my collection that Gary used to illustrate some of his later books about Lugosi and the horror genre in general, and one of those books was co-dedicated to me, a very great honor. When Gary invited me to do artwork for some of his most recent books, I contributed "make-believe posters for never-made films" for unproduced Lugosi films that have illustrated three of Gary's books (so far): ED WOOD AND THE LOST LUGOSI SCREENPLAYS, SON OF DRACULA, and BELA LUGOSI'S MONOGRAM 9. One more poster is planned for a forthcoming book at this writing.

The "Castle Films" box design Don Reese and I collaborated on (his idea, my artwork) for the DVD of his Monster Bash comedy performance.

MONSTERS FROM THE VAULT: One of the few monster magazines I've bought consistently since the first issue is editor/publisher Jim Clatterbaugh's fantastic MONSTERS FROM THE VAULT, first published in 1995. The content is focused on the classic horror films I love, the art direction and layout are superb, the contributors include the best known scholars in the field, the cover art is spectacular, and the production standards and quality are generally better than most of the competition, improving over the years to keep up with the rise in cover price. So I was sad when Jim announced a couple of years ago that he was planning to publish the FINAL ISSUE of MFTV, with alternate covers buyers could choose from—but I was very pleased when he asked me to design one of those final covers. It was quite a challenge to decide on a subject and produce finished artwork that met Jim's very high standards, but I finally produced a digital draft of a Creature from the Black Lagoon cover with 3D effects in the lettering, then used the digital design as a template for a large acrylic painting of the Creature image (minus lettering), and then scanned the painting and retouched it to make minute improvements in the details. Finally, at Jim's suggestion, I contacted professional artist KERRY GAMMILL and asked him to help me achieve the best 3D effect possible for the lettering. Kerry offered to experiment with it himself to get the best results, and he got so involved that we collaborated on changes to my Creature artwork so the entire cover could be in 3-Dimensions! Meanwhile, Jim's plans for the final issue have been changed from a single issue to two issues (Volumes 1 & 2), with four alternate covers for each one! Because Jim has been plagued with health problems, neither volume of the final issue has been published at this writing—but I know they'll be well worth the wait!

Creature from the Black Lagoon cover I painted and Kerry Gammill magicked into full 3D as one of four alternate covers for the last issue of MONSTERS FROM THE VAULT magazine (Volume 1).

FRANK DELLO STRITTO: Frank and his wife Linda were regular guests at Monster Bash for years before I got to know them, set up in the dealers room with a table full of Frank's books VAMPIRE OVER LONDON: BELA LUGOSI IN BRITAIN, A QUAINT & CURIOUS VOLUME OF FORGOTTEN LORE, and I SAW WHAT I SAW WHEN I SAW IT. I was astonished by the depth of Frank's scholarship, the scope of his imagination, and the rare photographs in his books, so I was delighted when he invited me to design the dust jacket and endpapers for his imaginary biography of The Wolf Man of the movies, A WEREWOLF REMEMBERS: THE TESTAMENT OF LAWRENCE STEWART TALBOT, published in 2017. We all felt that our first collaboration was extremely successful, so we did it again on Frank's next book along the same narrative lines, CARL DENHAM'S GIANT MONSTERS, which premiered at Monster Bash in 2019 with a dust jacket, endpapers, and an additional full-page illustration I designed. Frank is hard at work on the NEXT volume in his planned biographical trilogy, and I'm privileged to be thinking about the artwork for it already, though I'm sworn to secrecy about the subject!

Me and Frank Dello Stritto at his table at Monster Bash, with two of his books that I did cover and interior artwork for (so far!). We're holding up 6 of the fantastic books published by our South American amigo Dario Lavia.

TOM WEAVER: Tom is probably the best known of all the classic horror film scholars producing books, interviews, articles, and film commentaries today, and he is definitely the most prolific. Gary Rhodes' ED WOOD and SON OF DRACULA books that I dreamed up Bela Lugosi posters for were both published as part of Tom Weaver's "Scripts from the Crypt" series from BearManor Media. When the ED WOOD book came out, Tom told me he really loved my posters for it and asked me to cook up another poster for an unproduced early version of Universal's HOUSE OF HORRORS, originally conceived as a remake of the 1932 classic THE OLD DARK HOUSE, with all the original cast replaced by studio players from the '40s, including RONDO HATTON in the Karloff role! I had a lot of fun doing the poster (Tom even let me pick the casting for it), and I also retouched a famous TODH photo of Boris and Gloria Stuart to show Rondo and Evelyn Ankers in their parts. Both the poster and the photo were published in the March 2018 issue of CLASSIC IMAGES magazine.

My make-believe poster for Universal's original concept of HOUSE OF HORRORS starring Rondo Hatton, published in Tom Weaver's article in CLASSIC IMAGES.

Tom got so involved with the Rondo Hatton saga that he selected Rondo's last movie, THE BRUTE MAN, to be the 10th film in his Scripts from the Crypt series. He invited me to be one of the contributors to this great collaborative project, and I suggested that my chapter should investigate "The Brute Men"—about 100 other guys like Rondo who specialized in playing brutal characters in films, TV shows, pro wrestling & boxing and other areas of popular entertainment. There were far too many of them for my coverage to be complete and comprehensive, but I included as many as time permitted in my heavily-illustrated 14-page chapter. Meanwhile, the Rondo book project evolved into two different publications. The original Scripts from the Crypt book focuses on THE BRUTE MAN scripts and production background, with an 80-page biography of Hatton by Scott Gallinghouse and additional contributions by Tom Weaver, Dr. Robert J. Kiss, David Colton, Gary D. Rhodes, Andrew J. Fenady, and yours truly, with a striking cover by Kerry Gammill. The other book, RONDO HATTON: BEAUTY WITHIN THE BRUTE, is centered on Scott's biography, omitting the chapters specific to THE BRUTE MAN but reprinting all the rest
of the material in the other book. It also includes some additional movie information from Tom Weaver and graphics and comments by the famous cartoonist and caricaturist DREW FRIEDMAN, who eagerly volunteered to paint the beautiful cover for the biography. Both books are labors of love from all of the contributors.

The "splash page" of my 14-page chapter, "The Brute Men," in both of the two new books about Rondo Hatton from BearManor Media.

LIFE IS SHORT, ART IS LONG...

So it looks like I'll be getting opportunities to work on lovely projects like these from now on. Life may be short but it can be sweet. It helps a lot if you can manage to keep your inner child alive, and make sure your imagination gets plenty of exercise.

I'm standing in front of a shelf full of monster magazines, holding my Monster Bash "Forry" Award and copies of four rare publications that made Forrest J Ackerman such an awe-inspiring influence on me and thousands of other Monster Kids. He showed us that it's never too late to have a happy childhood.

Editor's Note: This article to be continued... Don't forget to visit George Chastain Facebook Timeline and see his portfolio of classic movie horror artwork.

Página 1Página 2Página 3 • Página 4 •